Možná jste se někdy ptali, jak funguje olejové čerpadlo v motoru a jaká je jeho funkce. V tomto článku se na to podíváme blíže a vysvětlíme si, k čemu olejové čerpadlo slouží, jaká olejová čerpadla známe a jaký je princip jejich fungování.
Olejové čerpadlo slouží k tlakové cirkulaci motorového oleje v pístovém spalovacím motoru. Zajišťuje tak dostatečný tlak oleje , který je potřebný pro správné mazání a chlazení pohyblivých částí motoru. Kromě primárního účelu mazání však tento tlak může pohánět i hydraulická zdvihadla ventilů či variátory pro variabilní časování ventilů. Mezi nejčastěji používaná olejová čerpadla patří:
Na začátku se nachází motorový olej v olejové vaně. Z olejové vany se motorový olej nasává přes sací koš pomocí olejového čerpadla do olejového filtru , ze kterého se pak olej dostává ke klikové hřídeli. Tam jsou pomocí samostatných kanálů mazána hlavní ložiska k likového hřídele. Z hlavních ložisek klikového hřídele se olej postupně dostává do ojničních ložisek. Po ojničních ložiscích následují písty a válce, které jsou mazány pomocí trysek. Tyto trysky stříkají olej na stěny válců. Kromě toho se olej dostává i do samotné hlavy válců, kde maže ventilový mechanismus.
Známe také tzv. přídavná elektrická čerpadla, která však nemají mnoho společná s hlavním olejovým čerpadlem. Přídavné elektrické čerpadlo slouží k cirkulaci motorového oleje přes horká ložiska turbodmychadla i několik minut po vypnutí motoru. Takto je zajištěno chlazení turbodmychadla.
zakoupeno na runder.cz 24.08.2024
zakoupeno na runder.cz 05.09.2024
zakoupeno na runder.cz 13.09.2024